Malaysia's Tenth Prime Minister

Malaysia's Tenth Prime Minister
YAB Dato' Seri Anwar Ibrahim

Sunday, August 16, 2020

Eyeing PMN 13

 Sekadar berkongsi pemikiran saya 13/2020


Racism by definition : prejudice, discrimination, or antagonism directed against a person or people on the basis of their membership of a particular racial or ethnic group, typically one that is a minority or marginalized.

Are the minority citizens in Malaysia being antagonised, prejudiced, discriminated or marginalised? The answer is NO.

What's the issue? Interpretation of special priviledge to the majority which was agreed upon for independent Malaya/Malaysia is being manipulated as unfair and unjust. Its not a human right issue, its what just and fair for the owners/custodian of Tanah Melayu (its not persekutuan tanah Malaya but Persekutuan Tanah Melayu - the Malay Peninsular). Pendatang telah diwarga negarakan dengan bersyarat, hak keistimewaan Melayu/Bumiputera dijunjung dan hurmati. Walaupun perlaksanaan nya banyak kelemahan, tetapi syarat nya masih tidak berubah. Penerimaan syarat tidak jelas dan kemungkinan tidak diterap disekolah vernakular.

Jika semua rakyat faham, tidak timbul hak keistimewaan menjadi issue perkauman.

Tidak timbul seseorang itu sebagai "racist".
By definition: a racist is a person who shows or feels discrimination or prejudice against people of other races, or who believes that a particular race is superior to another.

The Malays are not superior but priviledged. Ketuanan Melayu telah disalah fahamkan. Jika dulu Melayu pandu Mercedes, dia adalah pemandu (driver). Tetapi demi masa ada Melayu yang memiliki bukan sahaja Mercedes bahkan Jaguar, Rolls Royce, Masseratti, Porche dll.

Melayu tidak merampas hak orang lain, keistimewaan kepada orang Melayu adalah hak mereka. Agama Islam, Raja2 Melayu, Bahasa Melayu, Tanah rezab Melayu, khidmat awam, tentera diRaja, biasiswa, hasil bumi, ekuiti dan quota2. Kaum lain diberi kebebasan mereka tertakluk kepada PERLEMBAGAAN dan undang undang negara.

Bantuan dan pertolongan kepada Melayu bukan nya penyalah gunaan kuasa, ia ada lah perlaksanaan tuntutan PERLEMBAGAAN. Apabila ada Parti yang memperjuangkan Malaysian Malaysia, merit dan sama rata, ia telah melanggar dan tentu nya bercanggah dengan piagam yang telah dipersetujui semasa menuntut kemerdekaan negara. Parti yang bermotif demikian wajib diharamkan. Ada juga Presiden PKR yang menyokong untuk kesamarataan ini. Parti ini yang tidak mendapat sokongan majoriti Melayu patut diharamkan juga.

Perlaksanaan keistimewaan satu kaum tanpa menyekat pertumbuhan kaum yang lain salepas 13 Mei, 1969 telah dilaksana dengan jaya dalam keadaan yang aman dan juga tenteram dan harmonis. Jika hak keistimewaan hendak diganggu gugat kerana hendak kuasa dengan sokongan kaum minoriti, maka keamanan dan ketenteraman negara juga akan tergugat.

Sebelum ia menjadi pertumpahan darah, elok Kerajaan menggunakan kuasa Yang DPertuan Agong dibawah Article 150 (2) untuk mengistiharkan dharurat sebelum mudharat. Jika Parlimen hendak dibubarkan, ia akan melibatkan kos yang tinggi dan tidak boleh jamin keselamatan kesihatan pengundi yang keluar mengundi.

Wallahu a’lam bish-shawabi.
Salam hurmat, NbM.

No comments: